Onze werkzaamheden


Onze werkzaamheden

Omgevingsdienst IJmond (ODIJmond) voert namens en vóór veertien gemeenten en de provincie Noord-Holland taken uit op het gebied van milieutoezicht en handhaving. Onze collega's ondersteunen en adviseren inwoners en bedrijven op het gebied van milieuvergunningen.

Gemeenten zijn voor een aantal milieu-thema's vrij om een eigen beleid te bepalen. ODIJmond bereidt het milieubeleid voor van diverse gemeenten in ons werkgebied. De uiteindelijke vaststelling van het beleid gebeurt door de gemeenteraad. Verder adviseren wij over de milieuaspecten van diverse ruimtelijke plannen zoals geluidsbelastingbeleid in ons werkgebied.

Centraal aanspreekpunt

Vanaf de start in 2000, zijn wij het centrale aanspreekpunt in onze regio. Dat startte in de IJmond. Daarna kwamen Zaanstreek-Waterland en Zuid-Kennemerland erbij. In die jaren zijn wij uitgegroeid tot een robuuste organisatie waar op dit moment circa 170 medewerkers op een professionele en transparante wijze bouwen aan een landelijk vooruitstrevende en toekomstbestendige voorbeeldorganisatie. Ons werkgebied beslaat ruim 12.000 bedrijven en circa 560.000 inwoners. We werken vanuit twee locaties: Beverwijk en Wormer.

  • 170 medewerkers
  • 12.000 bedrijven
  • 560.000 inwoners

Toezicht, handhaving en vergunningverlening op thema's zoals luchtkwaliteit, omgevingsveiligheid, geluid, energie, afval, asbest en bodem.

Wij verlenen vergunningen en zien wij er bij bedrijven op toe dat zij voldoen aan actuele wet- en regelgeving op het gebied van milieu. Indien nodig treden wij handhavend op. Dat kan via een waarschuwing, maar we zijn ook gemandateerd om bedrijven een sanctie op te leggen. Daarvoor hebben diverse collega's BOA-bevoegdheden (buitengewoon opsporingsambtenaar).

Wij behandelen ook meldingen en klachten over zaken als geluid- en geuroverlast, bodemverontreiniging en illegale lozingen.

Voor verschillende gemeenten voeren we ook bouwtaken uit, zowel vergunningen als -toezicht. Afgelopen jaren zijn er steeds meer taken bijgekomen, zoals advies, controle en handhaving op het gebied van brandveiligheid en drank- en horeca-wetgeving en Algemene Plaatselijke Verordening.

Via ons projectenbureau adviseren wij inwoners, bedrijven en onze deelnemende gemeenten over de mogelijkheden van duurzame mobiliteit en over de de energietransitie.

Samenwerking met partners

In de uitvoering van onze taken werken wij samen met betrokken collega’s van provincie en gemeenten, andere omgevingsdiensten en instanties als de politie, Rijkswaterstaat, brandweer, de GGD Kennemerland, waterschappen, douane, Inspectie Leefomgeving en Transport, Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het Openbaar Ministerie. Door bundeling van kennis, taken en ervaring zorgen we voor een kwalitatieve en betrouwbare dienstverlening. Ook de ondernemers en de inwoners profiteren hiervan. De kwaliteit van de leefomgeving verbetert, de administratieve lasten voor bedrijven en inwoners vermindert, procedures verkorten en voorschriften zijn op elkaar afgestemd. Hierdoor ontstaat een gelijk speelveld voor onze klanten.

Politie, brandweer, GGD, waterschappen, ministeries en andere overheidsinstanties.