Holland & Barrett
Bij Holland & Barrett is duurzaamheid geen thema wat op de agenda staat. Colinda Hoegee, Managing Director: “Het is ‘a way of living’. Als wij kansen zien om het beter te doen, dan nemen wij het initiatief om (al dan niet gezamenlijk met onze partners) ons doel te bereiken. Geen enkele andere retailer doet wat Holland & Barrett doet. Wij zijn toonaangevend voor de retailbranche, omdat andere retailers duurzaamheid en MVO zien als trend. Wij niet! Bij ons zit duurzaamheid vanaf de oprichting al in onze DNA. Wij doen niet groen, wij zijn groen.”
Holland & Barrett onderscheidt zich door het verminderen van plastic afval. Hoe pakken jullie dit aan?
“Wij waren in 2012 de eerste retailer die een actief beleid ontwikkelde om plastic zwerfafval te verminderen. Binnen dit initiatief ligt onze focus op twee onderdelen: verbannen van microplastics uit de producten die wij verkopen en het stoppen met het gratis meegeven van plastic tassen. Toen wij ontdekten dat microplastics in heel veel producten zitten (tandpasta, wasmiddelen, scrubs, etc.) en dat deze zeer schadelijk is voor mens en dier, zijn wij acuut gestopt met het produceren en inkopen van deze producten. Daarmee hebben wij ook al onze leveranciers verplicht om de microplastics uit de producten te halen. In sommige gevallen zijn we zelfs zo ver gegaan dat we hebben gebroken met leveranciers. Onderaan de streep heeft ons dat omzet gekost, maar je staat ergens voor en dus staan we achter die keuze. Het resultaat is dat we op 10 oktober van dit jaar, op de Dag van de Duurzaamheid konden aankondigden dat alle 796 verzorgingsproducten vrij zijn van onder meer parabenen, microplastics en sls. Via de campagne 'I am Beauty Full' maken we nu klanten bewust van de problematiek, zodat ze een afgewogen keuze maken welke producten zij gebruiken en ze zo stimuleren in een duurzame levensstijl.”
“Ook in het meegeven van plastic tassen heeft Holland & Barrett belangrijke stappen gezet. Wij zijn nu al gestopt met het meegeven van plastic tassen. Iets dat pas in 2016 verplicht is. In plaats daarvan verkopen wij gerecyclede FCS papieren tassen voor € 0,10 en € 0,15 en ook een nog duurzamere variant, namelijk een juten tas voor € 1,50. De volledige opbrengst van alle tassen gaat naar Natuurmonumenten. Net als in 2012, 2013 en 2014 zullen we ook in november 2015 weer een grote donatie doen aan Natuurmonumenten en zoals elk jaar bomen planten. Afgelopen drie jaar hebben we op deze manier al meer dan 1.000 bomen geplant. Ook dit jaar zullen wij, samen met onze gezinnen bomen planten. Dit jaar in Utrecht bij Parkbos De Haar, bij Kasteel de Haar.”
Dat de missie van Holland & Barrett om plastic afval te verminderen niet onopgemerkt is gebleven laat de Plastic Soup Foundation zien. In 2014 reikten zij de Plastic Soup Terrine uit aan Holland & Barrett. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan iemand uit het bedrijfsleven die zich op bijzondere wijze inzet voor de strijd tegen de plastic soep.
Voor welke maatregelen heeft u nog meer gekozen?
Naast de aandacht voor de vermindering van plastic afval, heeft Holland & Barrett afgelopen jaren diverse duurzame maatregelen getroffen. “Binnen onze vestigingen zoeken we naar natuurlijke momenten. Bijvoorbeeld de start van een nieuwe winkel, of de verbouwing van een bestaande winkel. Dit zijn geschikte momenten om bijvoorbeeld schuifdeuren te plaatsen, of de verlichting te vervangen voor led-verlichting of voor daglichtkoepels, om zo meer gebruik te maken van natuurlijke verlichting. Bij onze bestaande vestigingen, op ons hoofdkantoor en in ons distributiecentrum zie je verder maatregelen op alle niveaus terugkomen. Van het schenken van Fair trade koffie in mokken voor eigen medewerkers, tot het gebruik van milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen. Van het gebruik van gerecycled FCS papier tot een gedigitaliseerde winkeladministratie. Maar we kijken niet alleen naar fysieke maatregelen. We kijken ook naar gedragsmaatregelen, zoals het scheiden van papier en plastic en het voorkomen van afval. Of het stimuleren van collega’s om op de fiets naar het werk te komen, of het openbaar vervoer te gebruiken. We hoefden er dan ook niet lang over na te denken toen IJmond Bereikbaar ons benaderde deel te nemen aan de pilot. We hebben ook de CO2-uitstoot verminderd en het verbruik van brandstof geoptimaliseerd. Hiervoor hebben we samengewerkt met onze logistiek partner Brakenhoff.”
Holland & Barrett heeft niet alleen aandacht voor het milieu. Ook voor de mens. “We hebben een interne stichting die Healthy Hope heet waarmee we doneren aan lokale goede doelen.
Ook zorgen wij voor diversiteit in ons medewerkersbestand. Als je bevlogen bent en je hebt de wil, dan mag je bij ons werken. Wij geven je de kennis en de tools om succesvol te kunnen zijn. Daarom alleen al zijn er dit jaar 183 medewerkers doorgegroeid en hebben wij 121 gepassioneerde medewerkers die meer dan 10 jaar in dienst zijn. En wat voor ons heel gewoon is, (we vergeten wel eens dat dat niet voor iedereen heel gewoon is); onze producten zijn nooit en worden nooit op dieren getest.”
“Het is trouwens leuk om te zien dat sommige maatregelen ook weer onverwachte voordelen bieden. Zoals de toepassing van led-verlichting. Het bespaart energie, maar led-verlichting geeft ook minder warmte af. Dat betekent dat je minder hoeft te koelen in de winkels.”
Hoe vertaalt duurzaamheid zich in de bedrijfsvoering van Holland & Barrett?
“Als bedrijf moeten we in ons duurzaamheidsbeleid dagelijks keuzes maken tussen People, Planet en Profit. In een commercieel bedrijf is winst de drijvende factor. Zonder winst kun je niet groeien en niet groeien betekent stilstand, ofwel achteruitgang. Maar het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Wij vinden het belangrijk dat iedereen binnen het bedrijf bewust is van de zogenoemde effecten die ons handelen hebben op de omgeving. Onze duurzame bedrijfsvoering is geborgd in het MVO-beleid ‘Plan-it Green’. Dankzij dit beleid zien we dat al onze collega’s er trots op zijn een bijdrage te leveren aan een groenere aarde. Dat vertaalt zich er weer in dat collega’s actief meedenken over verbeteringen. Het gaat zelfs zo ver dat we duurzaamheid niet meer hoeven te borgen. Alle collega’s denken en doen duurzaam!”
Hoe geeft u uitvoering aan uw voorbeeldfunctie?
“Binnen ons Plan-it Green beleid hebben wij onszelf de plicht gesteld om anderen ook te laten bewegen. We zijn van mening dat we er samen een betere wereld van kunnen en moeten maken. Dus samen met alle collega’s, leveranciers en klanten. We proberen onze klanten en leveranciers daar dus bewust bij te betrekken. Zo hebben we binnen de Retail branche actief gelobbyd voor ons plastic beleid. Wij zijn dan ook verheugd dat het onderwerp nu op de landelijke agenda staat. In de nabije toekomst zullen retailers verplicht worden om te stoppen met het meegeven van gratis plastic tasjes. Via onze campagnes proberen wij onze klanten bewuster te maken van de invloed die zij zelf hebben op hun eigen handelen. Je kunt gemakkelijk een afgewogen keuze maken welke producten je gebruikt en voor welke levensstijl je kiest. De campagne 'I am Beauty Full' is daar een goed voorbeeld van. Onze leveranciers hebben wij verplicht om microplastics uit hun producten te halen.”
Welke toekomstplannen heeft Holland & Barrett om te investeren in duurzaamheid?
“Wij zijn constant op zoek naar nieuwe initiatieven. Wij overwegen om ons distributiecentrum verder uit te breiden en onderzoeken daarbij uiteraard welke duurzame maatregelen we kunnen inzetten. Met Omgevingsdienst IJmond is contact geweest over de toepassing van GPR Gebouw om onze duurzame ambities voor de nieuwbouw te kunnen bepalen. Daarin ligt mijn ambitie heel hoog. Het liefst kies ik voor alle bestaande maatregelen. Ik kies in ieder geval zeker voor de logische maatregelen zoals lichtdetectie en zonnepanelen over het hele dak. Maar wil ook verder kijken. Bijvoorbeeld wat we kunnen met de opvang van regenwater.”
Tot slot, wat zou u uw collega-ondernemers willen aanbevelen die nog niet in duurzaamheid hebben geïnvesteerd?
“Bij alles wat wij doen nemen wij duurzaamheid mee. Wij zien in de praktijk dat zich dat terugbetaalt. Voor het milieu, maar natuurlijk levert het ook geld op. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat er ondernemers zijn die nog niet duurzaam ondernemen. Kies je ervoor om duurzaam te ondernemen? Zorg er dan wel voor dat je een duurzaamheidsbeleid, of MVO-beleid hebt. Dat hoeft geen document van honderd pagina’s te zijn, maar wel voldoende om te weten waar je heen wilt om het te kunnen borgen binnen de organisatie. Want werken aan duurzaamheid is iets wat alle collega’s samen doen. Je bent samen met iets positiefs bezig en dat beïnvloedt de cultuur en de manier waarop we samen werken.”
Holland & Barrett, voorheen De Tuinen, is een landelijke keten van gezondheidswinkels. Het hoofdkantoor en het distributiecentrum zijn gevestigd in Beverwijk. Het assortiment van Holland & Barrett bestaat uit producten voor de innerlijke en uiterlijke verzorging; onder meer homeopathische geneesmiddelen, sportvoeding, voedingssupplementen, natuurlijke verzorgingsproducten, relaxproducten, kruidensoorten en zoetwaren. Sinds de opening van de eerste gezondheidswinkel in 1980 adviseert en verkoopt Holland & Barrett onderscheidende producten die binnen een duurzame levensstijl passen en zorgt zij ervoor dat de processen daaromheen zo verantwoord en efficiënt mogelijk zijn.