De Woonzaken
De Woonzaken houdt zich al meer dan 30 jaar bezig met woninginrichting, eerst met zonwering en daarna ook met vloeren, traprenovatie, raambekleding, horren, wandbekleding, stalen deuren & kozijnen en meubels. “Maar bovenaan het lijstje staat het worden van de eerste circulaire woonwinkel van Nederland”, vertellen Alex de Ruijter en Mark Dirkson. Dat doen ze in een onderneming met zo’n 35 vaste medewerkers. Bij De Woonzaken staat service, kwaliteit en inspiratie voorop.
Het bedrijf in woninginrichting heeft als ambitie om de eerste volledig circulaire woonwinkel in Nederland te worden. In hun conceptstore het Huis van de Toekomst, in de showroom in Heemskerk, vinden klanten allerlei duurzame materialen en toekomstbestendige woonoplossingen. Ook introduceerden ze vijf duurzame pijlers waar producten op kunnen scoren. “De pijlers zijn:
is het product een natuurproduct, heeft het product een verantwoorde herkomst, is het product recyclebaar, is het keurmerk dat leveranciers gebruiken onafhankelijk en verbetert het product de leefomgeving van de klant”, vertelt Mark Dirkson.
De Woonzaken zette twee jaar geleden de stap in inclusief ondernemen
Sindsdien is er een medewerker via IJmond Werkt! gedetacheerd voor logistieke werkzaamheden. Voorheen werd er met werkstudenten gewerkt. Hoewel dit goed ging, maakte het plannen rondom hun schoolroosters het lastig om een goed georganiseerd magazijn te houden.
Mark Dirkson: “Een klant deed de suggestie om iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. Via IJmond Werkt! werd een gemotiveerde kandidaat voorgesteld. Wat begon als een uitdaging om de personeelsplanning rond te krijgen, groeide uit tot een samenwerking die laat zien hoe inclusiviteit zowel goed is voor de maatschappij als voor het bedrijf.” Dat zijn inzet wordt gewaardeerd blijkt wanneer de medewerker er niet is. “Zodra het magazijn iets minder netjes oogt wordt er altijd meteen gevraagd waar de medewerker is: hij zorgt ervoor dat het er altijd spic en span uitziet”, vertelt Mark.
Het was even wennen voor beide partijen. De ‘Harrie Helpt’-training, waarin medewerkers worden opgeleid om een ideale collega te zijn voor iemand met een arbeidsbeperking, zorgde voor de nodige ondersteuning. Inmiddels is de medewerker een onmisbaar onderdeel van De Woonzaken. Een mooi voorbeeld van hoe De Woonzaken net dat stapje extra zet voor deze collega, is de rijcursus die die volgde.
De Woonzaken neemt andere ondernemers mee in hun duurzame verhaal
Mark en Alex zetten zich onder andere in als ambassadeur van GreenBiz IJmond. Zij ontvangen bijvoorbeeld ondernemers in hun bedrijf om uit te dragen wat het scheiden en reduceren van reststromen voor je doet. En hoe ze het bedrijfspand zelfvoorzienend hebben gemaakt. Zelf geven ze het goede voorbeeld. Het snijafval van pvc vloeren wordt ingezameld en hergebruikt. En ze hebben het vloerretour-programma, waarbij vloeren ingenomen worden om tot nieuwe grondstoffen te worden gemaakt. Met 200 zonnepanelen en verwarming door infraroodpanelen is de Woonzaken aardgasvrij. Naast het duurzame aspect levert dit ze op jaarbasis ook flinke besparingen op door vermindering van de afvalkosten en het energieverbruik.
“Twee jaar geleden hebben we uitgesproken dat we de eerste circulaire woonwinkel van Nederland willen worden”, zegt Alex. Ze lopen al zo ver voor dat leveranciers als eerste naar Alex en Mark bellen wanneer zij een duurzaam product willen introduceren.
Mark: “In onze conceptstore het Huis van de Toekomst staan duurzame en innovatieve producten die hoog scoren op onze pijlers. De bedoeling is dat deze duurzame producten de reguliere verkoop in gaan en daarmee de minder duurzame producten uit faseren. Klanten krijgen bij ons altijd de keuze om voor een duurzamere en toekomstbestendige optie te gaan.” Alex vult aan: “De klant maakt uiteindelijk zelf de keuze. Wij leggen de voordelen uit die onze producten hebben op de lange termijn. Klanten vertellen vaak dat ze deze opties niet eerder voorgelegd hebben gekregen en dat ze geïnspireerd raken door ons verhaal. En dat is precies wat we willen bereiken.”